Sabitfikir
Künye | Yazarlar | Giriş Yap
sabitfikir - dergi

Dosya


Dosya

NesneKitap // Sıra, "Kitap Nesnesi"nde




Toplam oy: 321
Kitap Nesnesi: Nesne Olarak Kitap, hem kendisi de bir nesne kitap oluşuyla hem de doğrudan nesne kitap meselesini irdeleyen özelliğiyle benzerlerinin birkaç adım önüne çıkıyor.

Belki de bu köşenin ele aldığı ilk kitap olmalıydı Burcu Dündar’ın çalışması. Ama Can Yayınları’nın “minikitaplar”ı, hem güncel oluşlarıyla hem de dikkatleri üzerlerine çeken tsarımlarıyla buna izin vermemişti geçen ay! Ama şimdi sıra, hem kendisi de bir nesne kitap olan hem de doğrudan nesne kitap meselesini irdeleyen özelliğiyle benzerlerinin birkaç adım önüne çıkan Kitap Nesnesi: Nesne Olarak Kitap’ta.


Uzun bir altbaşlığa (Bugünden Geçmişe Kitap Deneyimini Biçim Aracılığıyla Dönüştürmeye Dair Olasılıklar) sahip bu çalışma, Burcu Dündar’ın aynı başlıklı “sanatta yeterlik” tezine dayanıyor; diğer bir deyişle “nesne olarak kitap” konusunu, belli bir tarihsel çizgide ilerleyerek izliyoruz. Kapakları okurlar tarafından istedikleri biçimde tasarlansın diye boş bırakılan klasiklerden biçimin anlatıma katılmasına dair en uç örneklere dek... Amaç, “kitabın nesnesiyle kurduğumuz ilişkiyi, kitabın yerleşik kurallarına farklı dönemlerde ve bağlamlarda yapılan müdahaleleri hatırlayarak yeniden gözden geçirmek.”

 

 

Bu doğrultuda, çok sayıda görsel eşliğinde sanatçı kitaplarından sibermetine, makine-kitap kavramından simultane kitaplara, şömizden oyma baskı tekniğine farklı dönemlerden seçilen örnekler ve kavramlar aracılığıyla kitaba yapılan “müdahalelerin” izini sürüyor Burcu Dündar. Şu sıralar yeniden gündeme gelen e-kitapların ele alındığı ve onlara “karşı,” nesne olma durumu ön plana çıkarılmış, biçimin de anlatımın doğrudan bir parçası olduğu matbu kitapların geleceğin kitabı olarak sunulduğu sayfalar ise özellikle dikkate değer. Örneğin Burcu Dündar’ın Timothy Barrett’tan aktardığına göre, “Elektronik kitap karşısında, el yapımı estetiğini taşıyan, doğal malzemeler ile üretilmiş, yaratıcı tasarımlı, kullanıcı dostu, görme ve okumanın dışında üç boyutlu dokunsal bir deneyim sunan, önemli metin ya da görüntüleri barındıran bir nesne”dir geleceğin kitabı.


Kitabın son sayfalarındaki bibliyografyanın, konuyla ilgili okumalarını genişletmek isteyenler için yol gösterici niteliğinin bir hayli yüksek olduğunun da altını çizelim.


Bu arada Burcu Dündar’ın çalışması, 2011 yılında, Akın Nalça Kitapları’nın sekizincisi olarak yayımlandı. 2003 yılından başlayarak, iki istisna dışında, her yıl bir kitap yayımlandı Akın Nalça Kitapları kapsamında. Konsept ve tasarımını Bülent Erkmen’in gerçekleştirdiği kitaplar, “nesne kitap” özelliği taşıyor. Şimdiye kadar yayımlanan 11 kitabın içerikleri, tasarımları birbirinden bağımsız olarak biçimlenmiş durumda; amaç, kitaplar aracılığıyla yazarlara özgün üretim platformu sunarak bütün tasarım disiplinlerine düşünsel ve kalıcı bir tartışma süreci sağlamak. Son olarak, geçen yıl içinde Yazmak düşünceyi yapılandırır... isimli çalışma çıkmıştı; bakalım 2016, Akın Nalça Kitapları’ndan bize ne getirecek?

Yorumlar

Yorum Gönder

Yeni yorum gönder

Diğer Dosya Yazıları

Tamamı “uydurma” sözcüklerden oluşan The Dictionary of Obscure Sorrows’u (Müphem Kederler Sözlüğü) duymuşsunuzdur belki.

Kurtadam edebiyatının mazisi zengin, özellikle de öykü türünde. Çağdaş kurtadam romanları ise, 1990’ların sonu ve 2000’lerin başından beri ne yazık ki vampir edebiyatıyla aynı kaderi paylaşıyor. Paranormal aşk romanları ile erotik şehir fantazyaları, vampir, kurtadam ve hatta zombi gibi canavarları iliğine kadar kuruttu!

New York Halk Kütüphanesi’nin namını duymak için kenti ziyaret etmeye gerek yok. Burası tüm dünyadaki en aktif kütüphanelerden biri.  1940 yılında Albert Berg tarafından kuruma bağışlanan Berg Koleksiyonu’nu kütüphanedeki diğer koleksiyonlardan ayıran bazı özellikler var. Öncelikle bu bölümü yalnızca randevu alarak ziyaret edebiliyorsunuz.

Yaratıcılık üzerine sık sık yazan Oliver Sacks, The River of Consciousness adlı kitabında şöyle der: “Yaratıcılık yalnızca bilinçli bir idmanı değil, bilinçdışı bir hazırlanma sürecini de kapsar. Bu bir kuluçka dönemidir. Size ilham veren, sizi etkileyen unsurları özümsemek ve onları yeni bir nizam dahilinde sentezlemek için bilinçdışı mekanizmalar elzemdir.”

Klasikleri okumamak için sıralanan bahanelerden ilki hacimleriyle, "bitmek bilmeyen sayfalarıyla" ilgili olur genelde.

Söyleşi

 

Emily Gould ile söyleşi // Zeynep Şen


ŞahaneBirKitap

Hayal edin. Bir mutluluk ve özgürlük hayali olsun ama bu. Bireysel, hatta bencilce isteklerinizi de kapsasın, tüm dünyayı ve insanlığı da içine alsın. Geleceğe dikin gözünüzü, tüm tarihi, geçmişi, mitleri, efsaneleri, masalları da koyun çantanıza. Sıkıcı olmayı unutun ama, eğlenceli, alaycı, neşeli, uçucu bir hayal dünyası kurun...

FikriSabit

Fikri Sabit, Ursula K. Le Guin'le aynı fikirdedir ey okur, edebiyat her zaman küçük bir kalabalığın ilgisini çeker, geriye kalan, kitlesel olan her şey doğası gereği poptur, piyasadır.

Geçtiğimiz hafta iki edebiyat dergisi –İzafi Dergisi ile Sarnıç Öykü-, kapandığını açıkladı arka arkaya. Hemen hemen aynı anda gelen bu iki haberin, bizim edebiyat ortamımız için bir haber değeri yok, maalesef. Ne de olsa edebiyat dergisi dediğimiz, kısacık bir ömre daha doğarken hapsolmuş, solgun bir heves demek bu ülke topraklarında. Bunda hepimiz hemfikiriz.