Sabitfikir
Künye | Yazarlar | Giriş Yap

Eleştiri

Eleştiri

Yolu hayat saymak



Toplam oy: 1232
Murat Uğurlu
İletişim Yayınevi
Kimisi çoktan kırklarına gelmiş biz “gençler”, birkaç sene sonra nerede, hangi sıfatla, nasıl yaşayacağımızın bir muamma olduğunun pekala farkındayız.

Yirminci yüzyılın son çeyreğinden beridir genç olmak ve biteviye eğitim arasında bariz bir ilişki var. Anne babaları gibi olmaktan korkan, yetişkinlik gözlerinde büyüyen, hayata atılmak heyecanını içlerinde bulamayan, girişimcilik, köşeyi dönmek gibi 80 sonrası liberal mottolarını ayrıca itici bulan o kadar çok genç var ki. Şehirli, az buçuk orta, üst orta sınıf (para kazanma kaygısını aileleri sayesinde bir nebze erteleyebilen) gençler yıllarca üniversitede “takılıyor”. Bu süre zarfında Erasmus, şu-bu derken birkaç yılını yurt dışında geçiriyor. Yüksek lisans, doktora, postdoc yapıyor. Bunlardan biri ya da birkaçı sırasında Avrupa, ABD görüyor. Bazen durduk yere ikinci üniversite okumaya hevesleniyor. “Doktorasını da yaptım yapmasına ama mimarlık hiç bana göre değilmiş arkadaş, kesin psikoloji okumam lazım benim!” Velhasıl insanı 50'sinde hâlâ öğrencilik dışında hiçbir meslek icra etmemişlik statüsüne erdirecek önlenemez bir öğrenme aşkı (!) E güzel, okul bitmedikçe genç değil miyiz?

 


“Genç” kuşak hiç çalışmıyor, ana baba parası yiyor demiyorum. Onlar da ucundan kıyısından bir şeyler kazanmaya çabalıyor. Öğrenci asistanlıkları, okul araştırma bütçelerinden destekler, TÜBİTAK, TÜBA, AB bursu vs. derken cebe bir şeyler giriyor. En yaygın kayıt dışı kalifiye eleman sömürüsü olan çeviri işleri de gençler için birebir. Dolayısıyla, bir şirketin bordrolu SSK'lı elemanı olmak istemeyen, yemekli servisli işlerden bucak bucak kaçan uzatmalı gençler bir şekilde idare ediyor. Ama nereden baksanız oturmamışlık üzerine bir hayat biçimi. Babaevinden tam kopamamak. Biraz ergen gibi, yarı bağımlı yaşamak. Asgarisi ödenen şişkin kredi kartı borçları. Arkadaşlarla, sevgililerle derme çatma evlere çıkmak. Birkaç yılda bir şehir değiştirmek. Oradan oraya gidip gelen bavullar, koliler, kar botu, çadır, gitar, ıvır zıvırlar. Bilinmedik yerlerde arkadaş edin(eme)me maceraları, çok büyükmüş hissi veren ama hiç tamamına eremeyen aşk hikayeleri. Memleketi özlemek, özler gibi yapmak, yine de dönmeye ayak diremek ya da döner dönmez pişman olmak. Koskoca İstiklal'de onca insan çantanıza dirsek, elinizdeki torbaya tekme, ya da bodoslama size omuz atınca İstanbul'un özlemediğiniz bi dolu tarafı olduğunu üzülerek fark etmek.


“Oturmamış hayat” derken kast ettiğim, kalıcı bir kararsızlık ve belirsizlik durumu. Kimisi çoktan kırklarına gelmiş biz “gençler”, yazarın da dediği gibi birkaç sene sonra nerede, hangi sıfatla, nasıl yaşayacağımızın bir muamma olduğunun pekala farkındayız. Murat Uğurlu'nun hikayeleri hepimizin tanıdığı, deneyimlediği bu yaşam formunu anlatıyor. Zamanında kardeşim bir kısa film çekmişti. İnsanın içine bir kere düştü mü hiç çıkmayan “bir şehri terk etme” kıpırtısıyla ilgili bir film. Kendini yollara vurmayı seven ama bir müddet sonra eve, şehre, hayatlarına geri dönen gezginlere dair. Çünkü hep yolda olmak, hiçbir yere dönmeksizin yolu hayat saymak kolay değil. Kundera'nın kült karakteri Sabina gibi tüm fikirlere, insanlara, şehirlere, aşklara ihanet etmek, günü gelince gelince hepsini terk etmek zor...

 

Bordrosuz kuşak

 


Bu bordrosuz kalmayı seçen kuşak günümüz bohem hayatının bel kemiği - şimdi kulağa 60'lar Paris'i kadar cool gelmediğine bakmayın, bir on yıl bekleyin hele... Bir kere, gençliklerine veda etmeyi reddedenler bu insanlar aynı zamanda sıkı sanat takipçileri, çoğu zaman bizzat pratisyenleri oluyor. Bilumum film, caz, dans festivallerini, bienali, konserleri kaçırmayan, etkinliklere bedava girebilmek için üç paraya İKSV'de gönüllü (ve de canıgönülden) çalışan az mı arkadaşınız oldu? Bir adım ötesi, annelerinin “Doğru düzgün bir işi bile yok,” diye hayıflandığı gençler epey güzel fotoğraf çekiyor, dans ediyor, öykü yazıyor, film çekiyor, şarkı söylüyor. Gibi. Çoğunu tanımıyoruz. Neyse ki Uğurlu gibi bazı yetenekli arkadaşlar ve medeni cesaret sahibi eserleri gün yüzüne çıkıyor. İyi edebiyatçı gençlerle tanışmamızda emeği büyük İletişim'e de bu vesileyle selam, sevgi...


Her okurun bazı batıl inançları vardır. Kimileri için güzel isimli kitaplar güzeldir. Kimileri, kalın kitapların kapağını kaldırmaz, yazarın yüzüncü sayfadan sonra saçmalayacağını iddia eder. Okurlar böyledir, illa bir kulp takarlar, her şeyi okumak ne mümkün. Kimileri de bir kitapla ilgili kanaat belirtmeden önce muhakkak giriş cümlesini okurlar. Bir cümleyle kitap olmaz demeyin, herkes ilk görüşte aşk hayalleri kurar, bir çiçekle bahar gelsin ister. Hatta bazen gelir. Murat Uğurlu'nun ilk kitabı Buralar Bıraktığın Gibi ilk inancın müritlerini baştan ayağa huşuya kesecek cinsten. Nefis isim!

Yorumlar

Yorum Gönder

Yeni yorum gönder

Diğer Eleştiri Yazıları

Modern sanat telakkisinin adeta “dinselleştiği” ve bunun da en önemli etkisini mimarlık alanında gösterdiği bir bağlamda yaşadı Turgut Cansever. Türkiye ekseninde bir yanda pozitivist bir dünya görüşünün diğer yanda da seküler mistik ve “yaratıcı insan” düşüncesinin egemen olduğu, “bilim”in dogmatikleştiği bir dönem.

Hayat parantezi 1916’da İstanbul’un Fatih semtinde, Atik Ali Paşa’da açıldı Behçet Necatigil’in. Sonra parantezin içerisine bir başka şehir girdi: Kastamonu. Zeki Ömer Defne’nin zilleri çalarken derslere bir bir girenler arasında o hassas ortaokul öğrencisi de vardı. Evlerden, kırlardan, denizlerden duyulan bu ses zil değil şiirin tınısıydı.

“Sanatçı, gözün göremediğini görendir.”

 

Çağdaş Amerikan edebiyatının en parlak yazarlarından Michael Chabon’un bir söyleşisini hatırlıyorum. Yaratıcı yazma atölyelerinin desteklenmesi gerektiğini söylüyordu: “Tamam, kimse kimseye dâhi olmayı öğretemez kuşkusuz ama yazarken hata yapmamak, yazmak denen şeye ‘okur’ gibi değil de ‘yazar’ gibi bakmak pekâlâ öğrenilebilir.

Nehir söyleşi, ara bir tür. Ne biyografi ne de otobiyografi. Otobiyografi değil çünkü hayatınızı nasıl anlatacağınızı söyleşiyi yapan kişinin soruları belirliyor. O çerçeveyi siz çizemiyorsunuz ve birkaç soruyla hiç istemediğiniz günlere veya olaylara geri dönmeniz mümkün.

Kulis

Bir Rüya Gibi Dağılacak Olan Hokkabazlar Dünyasında Yaşıyoruz

ŞahaneBirKitap

Kaan Burak Şen, yavaştan genç yazar olarak anılmanın sonuna doğru geliyor; Mutlu Kemikler üçüncü kitabı… Kafası bir hayli tuhaf. Şimdilerde bir roman yazdığı da söyleniyor, fakat öncesinde belirtmekte fayda var: Mutlu Kemikler öykü derlemesi henüz çıktı, pek başka bir kitaba benzetilecek bir havası da yok bu kitabın.

Editörden

Tıp ve edebiyat ilişkisi, tıbbın insanla olan ilişkisi gibi tarih boyunca şekil değiştirmiş, her dönem yeni yaklaşımlarla genişlemiştir. Tıbbın tarihi, insan acılarının da tarihidir aslında. Edebiyatın içinde kapladığı yer, diğer bilim dallarından hep daha büyük olmuştur tıbbın.