Sabitfikir
Künye | Yazarlar | Giriş Yap

Yılsonu dökümleri...

Malumunuz, İdefix’in yazar seçkileri ile yılın en iyi romanları listesi, herkeslerin dilinde. Tabii yıl sonu itibariyle hepimizi aldı bir düşünce, koca yıl ne okuduk, hangileri en şahaneydi diye… Aslında İdefix, çok konuşulan bu seçkileri yayımlamasa bendeniz alt komşum Oylum Yılmaz Hanımefendi’nin seçtiği şahane kitaplarla yetiniyordum açıkçası. Ancak, söz konusu seçkilerin içinde onunkilerle beraber pek çok önemli yazar ve eleştirmenin adını görünce, aldı içimi bir kıskançlık.

 

Endişelenilmesin, zira kıskanmakla yetinmedim, beni pas geçen İdefix’in yayın kuruluna inat kendi kişisel yılsonu listemi yapıverdim. Aslında liste yapmayı, edebiyatı listelemeyi pek sevmem, yine de 2011 yılında yayımlanmış bazı kitaplar üzerine konuşmadan duramayacağımı hissediyorum. Buyurunuz yılsonu dökümlerine.

 

 

Murathan Mungan - Şairin Romanı


Sanırım sadece bu yılın değil, önümüzdeki pek çok yılın da yüreklerdeki en iyi romanı olarak geçecek Şairin Romanı. Diyebilirim ki, bir fantastik kurgu tutkunu olarak, kendi dilinde bu türde bir başyapıt okuma keyfi 2011’e değdi... Darısı henüz okumayanların başına.

 

 

 

 

 

 

İsmail Güzelsoy - Çıt Yok  


Basımı yılın son aylarına geldiği için, ne yazık ki İsmail Güzelsoy’un son romanı “Çıt Yok”tan pek söz edilmedi. Ancak böyle bir talihsizliğe kurban gidecek bir roman değil “Çıt Yok”. Tıpkı diğer tüm İsmail Güzelsoy romanları gibi… İkinci Dünya Savaşı’nın karanlığında İstanbul’da geçen bir vampir öyküsünü kim okumak istemez. Korkuyu, ölümü ve bir türlü içine giremediğimiz o sessizliği kurcalayan “Çıt Yok” da, tıpkı “Şairin Romanı” gibi sadece bu yıla hapsolmaması gereken bir edebiyat eseri.

 

 

 

 

 

 

Hakan Günday - Az


Şüphesiz son yıllarda Türk edebiyatının en dikkat çeken yazarlarından biri Hakan Günday. Dil ve şiddet üzerine düşündürüyor en çok.  Fazla söze pek gerek yok, son romanı “Az”ın, 2011’in en iyi romanları listesine birincilikten girmesinden belli. 

 

 

 

 

 

 

 

 

George R.R.Martin - Buz ve Ateşin Şarkısı


Bu yıl hem dünyada hem Türkiye’de George R.R.Martin yılıydı desem, yeridir. Yazarın müthiş epik fantastik dizisi “Buz ve Ateşin Şarkısı” hem Türkçeleşti hem de televizyona uyarlandı, üstelik son derece de başarılı bir şekilde. Güce tapan, hiçbir iyiliğin cezasız kalmadığı, yani bizimkine çok benzeyen, bir dünyada geçen siyaset, entrika ve yine de umut dolu bu hikayeyi fantastik kurguyla arası iyi olmayanlar bile sevdi.

 

 

 

 

 

 

 

Chuck Palahniuk - Ölüm Pornosu


Porno kraliçesi Cassie Wright’ın 600 erkekle seks yaparak kıracağı dünya rekorunun ve bu rekora ortak olacak 72, 137 ve 600 numaralı üç erkeğin hikayesi şüphesiz çok çarpıcı, çok düşündürücü ve eğlenceli. Ancak “Ölüm Pornosu” üzerinden Türk yayıncılığının ve hukukun verdiği sınav… İşte üzerinde en çok düşünmemiz gereken mesele bu.

 

 

 

 

 

 

 

Marguerite Yourcenar - Bir Ölüm Bağışlamak


Trajedi, seçilen kadere mahkum olmak, sevdiğinin eliyle, sevdiğinin elinden ölmek değilse nedir? Dünya edebiyatın kraliçelerinden Marguerite Yourcenar, “Bir Ölüm Bağışlamak” ile insanlık trajedisine ortak oluyor, insan ruhunun karanlığında geziniyor. Savaş, kültürel yozlaşma, cinsellik ve aşk… Onun kalemi bu dört kelimenin temsil ettiği acıyı sanki daha da keskinleştiriyor.

 

 

 

 

 

 

Pattie Smith - Çoluk Çocuk

 

Pattie Smith’in “Çoluk Çocuk”u, 68 ruhuna dair yazılmış gerçek bir ağıt. Saflığı ve masumluğuyla göz yaşartan, vahşiliği ve cüretkarlığıyla harekete geçiren... Tıpkı etkileyici bir masal gibi...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Barış Bıçakçı - Sinek Isırıklarının Müellifi

 

Romanının yayımlanmasını bekleyen bir kahraman, sinek ısırıkları gibi insanı mühimsemeden geçip giden hayat ve edebiyat üzerine yayınevinin güzel editörüyle yapılan hayali konuşmalar… Barış Bıçakçı’nın, edebiyat ve hayat üzerine söyleyecek çok şeyi var. Hiç kuşkusuz kulak vermeye değiyor…

Yorumlar

Yorum Gönder

Yeni yorum gönder

Diğer Yazıları

Tıp ve edebiyat ilişkisi, tıbbın insanla olan ilişkisi gibi tarih boyunca şekil değiştirmiş, her dönem yeni yaklaşımlarla genişlemiştir. Tıbbın tarihi, insan acılarının da tarihidir aslında. Edebiyatın içinde kapladığı yer, diğer bilim dallarından hep daha büyük olmuştur tıbbın.

Roman türü denilince aklıma hemen Lukacs’ın ünlü sözü geliyor: “Roman, tanrının bırakıp gittiği bir dünyanın destanıdır.” İlk büyük roman diyebileceğimiz Don Kişot da aslında Tanrı’nın olmadığı bir dünyanın romanıydı. Roman 18 ve 19. yüzyıllarda siyasi politik bir etki alanına sahipti. Bana kalsa siyasi politik etki alanından hiç vazgeçmedi roman.

Edebiyat en basit tanımıyla malzemesi insan olan bir sanattır. Çünkü insanı anlatmada aracısızdır edebiyat. Tarihin insanı anlattığı söylense de, bu bana hep kocaman bir yalan gibi gelmiştir. Öyle ya, insanı tarih değil, edebiyat anlatır. Tarih ise insanı anlatmada yine edebiyattan faydalanır. İnsanın kendini bulması için önce araması gerekir sanırım.

Doğu Batı sorunu yalnızca bizim edebiyatımıza özgü bir sorunlar yumağı değildir aslında, Rus edebiyatında da benzer bir tartışma söz konusudur. Bütün bir 19. yüzyıl romanı daha sonra şiddetlenecek bu tartışmanın ilk alevinin yakıldığı metinlerle doludur.

“Ev ki ayrıntıdır. Susmalar, küçük sevinçler, küçük acılar, küçük konuşmalar, küçük yalnızlıklar...Hepsi hepsi.” Tüm dünyayı eve sığdırmaya çalıştığımız şu günlerde İlhan Berk’in evle ilgili metnine bile küçük şeyleri konu etmesi o kadar güzel ki. Siz nasıl düşünürsünüz bilmem ama bana göre de evle ilgili olan her şey “küçük”tür.

Kulis

Bir Rüya Gibi Dağılacak Olan Hokkabazlar Dünyasında Yaşıyoruz

ŞahaneBirKitap

Kaan Burak Şen, yavaştan genç yazar olarak anılmanın sonuna doğru geliyor; Mutlu Kemikler üçüncü kitabı… Kafası bir hayli tuhaf. Şimdilerde bir roman yazdığı da söyleniyor, fakat öncesinde belirtmekte fayda var: Mutlu Kemikler öykü derlemesi henüz çıktı, pek başka bir kitaba benzetilecek bir havası da yok bu kitabın.

Editörden

Tıp ve edebiyat ilişkisi, tıbbın insanla olan ilişkisi gibi tarih boyunca şekil değiştirmiş, her dönem yeni yaklaşımlarla genişlemiştir. Tıbbın tarihi, insan acılarının da tarihidir aslında. Edebiyatın içinde kapladığı yer, diğer bilim dallarından hep daha büyük olmuştur tıbbın.