Sabitfikir
Künye | Yazarlar | Giriş Yap

Dosya


Dosya

Karne: Annem ve Ben ve Annem, Aşk'ın Kalplerimizdeki Mutat Yolculuğu, Hayal




Toplam oy: 1117

ANNEM VE BEN VE ANNEM Maya Angelou
Everest Yayınları, Çeviren: Sinem Er (13,5 cm x 19,5 cm)

 

 

 

BASKI – 1,5 yıldız

 

Ön ve arka baskı ayarsız görünüyor. Kapak içindeki ve ilk yapraktaki zemin baskısı da çapaklı. Boya dengesiz ve birçok sayfada da çiftleme var. Sırt ölçüsü ise yanlış ve düzgün değil. Yan kağıt çok kalın ve su yolu da ters. 

 

KAPAK TASARIMI – 1 yıldız

 

Tersten okumaya açık biçimde yazılmış kitap adı ile onun altına ve üstüne yerleşmiş fotoğraflar kapak tasarımının özünü oluşturuyor. Kitabın adındaki ilk “Annem” sözcüğünün ters yazılmış olması kitabın gerçek adının okunmasını neredeyse imkansız hale getirmiş. Bu haliyle kitabın adı “Ben ve Annem” olarak okunuyor. Bu hatalı karar, kapağın, en önemli işlevi olan başlık taşayıcılık görevinin yerine getirmesini oldukça zorlaştırıyor. Keşke tipografi üzerinde biraz daha dikkatli çalışılsaymış.

 

Vişne rengi ile öne çıkarılan yazar adının ve siyah beyaz fotoğrafların kapağı tamamlayan gri zemin içine konulması iyi fikir gibi görünse de, cilt ve kesme sırasındaki hatalar yüzünden beyaz çerçeve dengesiz bir hale gelmiş. Yazı ve fotoğraflarda kabartma (gofre) kullanma kararı yerinde ama uygulama başarısız görünüyor.

 

Sırtta kitabın gerçek adı okunabiliyor. Arka kapak sakin ve iyi tasarlanmış.

 

İÇ SAYFA TASARIMI – 3 yıldız

 

İç sayfalar derli toplu ve okunaklı. Kullanılann tırnaklı yazıtipi kolay okunuyor, satır ve harf araları az ışıkta ve toplu taşıma araçlarında okumaya elverişli. Kitap boyunca zaman zaman karşılaştığımız fotoğraflar ve resimaltlarının yerleşimi sıradan sayılabilir ama işlevsel.

 

Sayfa numaraları biraz daha küçük, kenar boşlukları daha az, fotoğraflar ise daha büyük olsa daha iyi olmaz mıydı diye düşünmeden edemiyoruz.

 

Giriş sayfalarında künye ayrıntılı ve yeterli.

 

 

 


 

 

 

AŞK’IN KALPLERİMİZDEKİ MUTAT YOLCULUĞU
Sibel K. Türker
Can Yayınları (12,5 cm x 19,5 cm)

 

 

BASKI – 1,5 yıldız

 

Kitabın başlangıcı ve bitişinde renkli kağıt (yan kağıt, endpaper) kullanan yayınevleri kervanına, çapakları ve kapakla arasındaki büyük renk farkıyla Can Yayınları da katılmış oldu! Ön ve arka ayarı fena değil ama boya ayarı dengesiz. Kapağın baskı öncesi hazırlığında sırt kalınlığı yanlış ayarlanmış.

 

KAPAK TASARIMI – 3,5 yıldız

 

Can Yayınları bir süre önce logosuyla birlikte, yıllardır kullandığı ve artık bir klasik haline gelmiş kapak tasarımlarını yeniledi. Kitaplar ya da yazarlar arasındaki farkın yayınevi kimliği içinde eridiği eski kapak tasarımı politikası şimdilerde yerini her kitaba / yazara / seriye özel bir kapak tasarımı anlayışına bıraktı.

 

Takip ettiğimiz kadarıyla Can Yayınları’nın, bir süredir böyle bir eğilimi vardı ve zaten bazı kitaplarını klasik çizgisinden farklı olarak tasarlatıyordu. Ancak eski kapak politikasını tümüyle terk ettiğini açıklayınca okurları ayağa kalktı!

 

Bu kitap yeni anlayışın ilk örneklerinden. Tipografi yaklaşımındaki tutarlılık, renk, leke, figür gibi unsurların dengeli bir şekilde kullanıldığı hemen göze çarpsa da bu durum kapağı “ortalama” olmaktan kurtaramamış. Ancak yayınevinin yeni yaklaşımı gereği okura böyle seslenmek istediğini kamuoyuna yapılan “yazar kapak olacak” minvalindeki açıklamalardan biliyoruz. Bu yüzden tasarımcının hakkını yemeyelim. Sırt ve arka kapağın ustaca tasarlandığını da ayrıca belirtelim.

 

 

İÇ SAYFA TASARIMI - 4 yıldız

 

İç sayfalar artık neredeyse tüm yayınevlerinin standardı haline gelmiş tırnaklı ve okunaklı bir yazıtipi ile dizilmiş. Satır ve harf araları dengeli ancak özellikle italik kullanımında gözü tırmalayan bir yazıtipi olduğunun altını çiziyoruz. Sayfa numaraları gereğinden fazla titreşim yaratıp dikkati üzerine çekmiyor.

 

Künyesi de ayrıntılı ve yeterli.

 

 

 


 

 

 

 
HAYAL Ayşe Kulin
Remzi Kitabevi (13,4 cm x 19,6 cm)

 

 

BASKI – 2,5 yıldız

 

Kapağın su yolu ters, kıvrılmıyor. Sırt yuvarlanmış, ayarsız. Zaten az sayıda kullanılan renkli görseller daha iyi bir hazırlık ve baskı isterdi. Genel olarak, özensiz bir çalışma olmuş diyebiliriz.

 

KAPAK TASARIMI – 2 yıldız

 

Kapaklarda yaratıcı fikir ya da tasarım arayan okurun hayal kırıklığına uğrayacağı bir kitap. Aslında canlı ve dikkat çekici bir görsel kullanılmış ama kapakta tasarlanmış sayılabilecek tek şey, kitabın adındaki “H” harfinde yapılan tipografik oyun. Geri kalanı yayınevi logosunu da içeren bir tür yerleştirmeden ibaret.

 

Arka kapakta yazardan okura yazılmış kısa bir not ve bu nottan daha fazla dikkat çeken bir barkod ve bilgi alanı beyaz lekesi bulunuyor.

 

İÇ SAYFA TASARIMI – 3 yıldız

 

İç sayfalar neredeyse tüm kitaplarda standart hale gelmiş bir tırnaklı yazıtipi ile dizilmiş. Satır ve harf araları dengeli bir okunaklılık sağlıyor. Kenar boşlukları yeterli. Sayfa numaraları oldukça özgün yerleştirilmiş. Ancak alışılagelenden büyük kullanıldığı için epey bir titreşim yaratarak okuyanın dikkatini dağıtıyor. Bu haliyle iyi bir tasarım fikrinin aşırıya kaçıldığında toplama nasıl zarar verdiğinin bir örneği olmuş.

 

Ara başlıkların ilk harflerindeki romantik dokunuşlar kapaktaki tipografik yaklaşımın devamı niteliğinde. Ancak bu başlıklarda kullanılan ilk harflerin yumuşak hatları ile devamındakilerin sertliği pek de uyumlu sayılmaz.

 

Kitabın içine serpiştirilen ve leke, tarama vb kullanılmadan, sadece çizgilerle oluşturulmuş desenlerin üslubuna sözümüz yok. Ancak daha büyük kullanılmalarının daha dengeli sayfalar oluşmasını sağlayabileceğini düşünmeden edemiyoruz.

 

Giriş sayfalarında yer alan ve kitaba değer katan renkli çizimler (canlandırmalar) kare bir kitap için çizilmiş de sonradan alttan üstten boşluk kalmasına aldırmadan bu kitaba yerleştirilmiş gibi duruyor. 

 

Künyesi ise ayrıntılı ve yeterli.

Yorumlar

Yorum Gönder

Yeni yorum gönder

Diğer Dosya Yazıları

Günlük yaşantıdaki kurallar çoğu zaman, yazılan eserler için de geçerlidir. Zorla gerçekleşen, kendine biçilen rolden fazlası istenen veya aşırıya kaçan her şey güzelliğini yitirir. Şair Eyyüp Akyüz, son kitabı Eskiden Buralar’da, adeta bu bilginin ışığında şiirlerini uzun tutmadan bitiriyor ve akılda kalan mısraları bize yadigâr kalıyor.

 

-Kimsin?

-Anneannemin torunuyum.

 

Divan Edebiyatı, sahibi meçhul bir kavram. Her halükârda 20. yüzyılın başında ortaya çıktığı konusunda bir tartışma yok. İskoçyalı oryantalist Elias John Wilkinson Gibb’in 1900 yılında yayınlanan Osmanlı Şiiri Tarihi kitabında bu kavrama hiç yer verilmez. Hepsi batılılaşma döneminde düşünülen isim alternatiflerinden biridir “Divan Edebiyatı”.

Arap coğrafyasında üretilen roman, öykü ve şiirler son yıllarda edebiyat gündeminde karşılık buluyor. Avrupa başta olmak üzere Batı’da düzenlenen büyük ve uluslararası kitap fuarlarındaki temsiliyetin güçlenmesi, en yeni eserlerin prestijli birçok ödüle değer görülmesinin bu ilgideki payı büyük elbette. Batı’nın doğuyu gördüğü “egzotik göz”le romantize edilemeyecek bir yükseliş bu.

Yirminci yüzyıl başlarında İngiltere genelinde Müslümanlara yönelik hasmane tavırlar öne çıkarken, İslam’ı seçenlerin sayısında da gözle görülür bir artış söz konusudur. İslam’la müşerref olan bu şahsiyetler, yeri geldiğinde İslam dünyasının savunucuları olarak da önemli faaliyetlerde bulunmuşlardır.

Kulis

Bir Rüya Gibi Dağılacak Olan Hokkabazlar Dünyasında Yaşıyoruz

ŞahaneBirKitap

Kaan Burak Şen, yavaştan genç yazar olarak anılmanın sonuna doğru geliyor; Mutlu Kemikler üçüncü kitabı… Kafası bir hayli tuhaf. Şimdilerde bir roman yazdığı da söyleniyor, fakat öncesinde belirtmekte fayda var: Mutlu Kemikler öykü derlemesi henüz çıktı, pek başka bir kitaba benzetilecek bir havası da yok bu kitabın.

Editörden

Tıp ve edebiyat ilişkisi, tıbbın insanla olan ilişkisi gibi tarih boyunca şekil değiştirmiş, her dönem yeni yaklaşımlarla genişlemiştir. Tıbbın tarihi, insan acılarının da tarihidir aslında. Edebiyatın içinde kapladığı yer, diğer bilim dallarından hep daha büyük olmuştur tıbbın.