Sabitfikir
Künye | Yazarlar | Giriş Yap

Dosya


Dosya

Karne: Mucizeleri Saymak, Küçük Güzeldir




Toplam oy: 795

MUCİZELERİ SAYMAK

Holly Goldberg Sloan 

Domingo Yayınevi, Çev: Şiirsel Taş (14 cm x 21 cm)

 

 

BASKI < 2.5 

 

Sırt ayarsız görünüyor, öne kaymış. İç baskıda da boya dengesiz ve katlama ayarsız. İnce kapak kağıdı kitabı kolay kıvrılır ve tek elle okunur kılmış; tam bana göre!

 

KAPAK > 3,5 yıldız 

 

Bu sayıda “balıklı” kapaklar var. Diğerinin aksine bu kapak, beyaz zemin üzerine yerleştirilmiş balık fotoğraflarından oluşuyor.

 

Başlık ya da yazar adı, bir çoksatan kapağı için epey küçük sayılır. Kapak mavi balıkların gittiği yönün tersine giden kırmızı bir balık üzerine kurulu. Temiz, dengeli ve kolay okunan bir grafik çalışma. Kırmızı zemin basılmış kapak yan kağıdı kullanılması, kitaba değer katmış. Arka kapakta da bir çoksatan tavrı. Kimler övmüş, hangi seçkilere girmiş vb. Neyse ki bunlara ek olarak kısa bir tanıtım metni de var. Ancak bu metin iki yana dayalı olmak yerine, satırlar serbest bırakılsa ya da ortalansaymış görsel olarak daha iyi sonuç verebilirmiş. Okur anlamazsa diye, kapak fikrini “Eğer yolunu kaybettiğiysen akıntıya karşı yüzmeyi dene,” sözleriyle kapağa yazmanın tipik bir çoksatan tavrı olduğunu ve bu haliyle, aslında “itici” bir tavır sergilediğini de söylemeden geçmeyelim..

 

İÇ SAYFALAR > 3,5 yıldız

 

İç sayfalar tırnaklı bir yazıtipiyle oldukça büyük dizilmiş ve aralıklı satırlardan oluşuyor. Dipnotlar, sayfa numaraları, metin içindeki yatık yazılar gibi değişkenler ustaca çözülmüşse de, kenar boşlukları gereğinden fazla bırakılmış. Giriş sayfalarının okuru kitaba hazırlamayı dert ederek oluşturulduğu hissediliyor. Gerçi kapaktaki balıklar bu sayfalarda da tekrar edilince, insan iç sayfaların tümünde balıklar göreceğini sanıyor ama öyle değil.

 

 

Bölüm başlarında ilk birkaç kelimenin el yazısı benzeri bir yazıtipi ile yazılması ilginç olmuş. Bu kararın metnin okuyucu ile ilişkisine nasıl bir katkı yaptığının referansını tasarımda bulabilseydik daha da ilginç olurdu. 

 

Biraz ince kalmış ve arka vermişse de, rengi, dokusu ve elde bıraktığı his bakımından göz dolduran bir kağıt kullanılmış. Künyesi ayrıntılı ve yeterli.

 


 

KÜÇÜK GÜZELDİR

Seth Godin 

Profil Yayıncılık, Çev: Cem Küçük (13,5 cm x 21 cm)

 

 

BASKI < 2,5 yıldız

 

Kapakta su yolu ters, Koyu tram seçimi iyi olmayan baskı ve toz, ara başlıkları mahvetmiş . Gene de okuma alanınıza giriyorsa neden okumayasınız…

 

KAPAK > 1 yıldız 

 

Bu sayının diğer örneğine göre zayıf bir tasarım. Kapağın zemininde kullanılan balıkların kuyruk ve yüz ilişkisindeki çizgilerin yarattığı ahenk sorununa mı, kocaman beyaz noktalar haline gelerek tüm dikkati üzerine çeken gözlere mi, aşağı doğru çekiştirilerek anlamsız bir şekilde sıkışık görünüm verilmiş yazar adına mı, seçilen rengin içinde kaybolmuş kitap adına mı, arka kapaktaki metnin okunması epey zor büyüklükte dizilmesine mi... Hangi birine laf edelim bilemedik. Epey emek harcanmış ama yeterince özen gösterilmemiş, hatta fikrin üzerine yatılmış bir tasarım olduğunu ve tek yıldızı da emeğe hürmeten aldığını söylemeliyiz.

 

İÇ SAYFALAR > 1 yıldız

 

İç sayfaların dizildiği tırnaksız yazıtipi okunaklılığı zorluyor. Kitap içlerinde genellikle tırnaklı yazıtipi kullanmanın en önemli nedenlerinden biri, bu tür yazıtiplerinin okunaklılığı ve birbirine benzeyen harfler arasındaki farkların daha net seçilebilmesini sağlamasıdır. Eğer ustaca kullanamayacaksanız bu geleneği bozmamak ve risk almamak en iyisidir. Küçük Güzeldir’in tasarımcısı bu riski almış olsa da riske girmeye değmediği aşikar.

 

 

 

 

 

Ara başlıkları gri zemin çizgilerinin içine yerleştirme fikri sayfa görünümünü kirletmekten başka bir işe yaramıyor. Az sayıda da olsa bulunan fotoğraflar, tablo, grafik ve çizimler neredeyse her durum için farklı kurallarla uygulanmış.

 

Giriş sayfaları dağınık. Künyesi yeterli.

Yorumlar

Yorum Gönder

Yeni yorum gönder

Diğer Dosya Yazıları

Günlük yaşantıdaki kurallar çoğu zaman, yazılan eserler için de geçerlidir. Zorla gerçekleşen, kendine biçilen rolden fazlası istenen veya aşırıya kaçan her şey güzelliğini yitirir. Şair Eyyüp Akyüz, son kitabı Eskiden Buralar’da, adeta bu bilginin ışığında şiirlerini uzun tutmadan bitiriyor ve akılda kalan mısraları bize yadigâr kalıyor.

 

-Kimsin?

-Anneannemin torunuyum.

 

Divan Edebiyatı, sahibi meçhul bir kavram. Her halükârda 20. yüzyılın başında ortaya çıktığı konusunda bir tartışma yok. İskoçyalı oryantalist Elias John Wilkinson Gibb’in 1900 yılında yayınlanan Osmanlı Şiiri Tarihi kitabında bu kavrama hiç yer verilmez. Hepsi batılılaşma döneminde düşünülen isim alternatiflerinden biridir “Divan Edebiyatı”.

Arap coğrafyasında üretilen roman, öykü ve şiirler son yıllarda edebiyat gündeminde karşılık buluyor. Avrupa başta olmak üzere Batı’da düzenlenen büyük ve uluslararası kitap fuarlarındaki temsiliyetin güçlenmesi, en yeni eserlerin prestijli birçok ödüle değer görülmesinin bu ilgideki payı büyük elbette. Batı’nın doğuyu gördüğü “egzotik göz”le romantize edilemeyecek bir yükseliş bu.

Yirminci yüzyıl başlarında İngiltere genelinde Müslümanlara yönelik hasmane tavırlar öne çıkarken, İslam’ı seçenlerin sayısında da gözle görülür bir artış söz konusudur. İslam’la müşerref olan bu şahsiyetler, yeri geldiğinde İslam dünyasının savunucuları olarak da önemli faaliyetlerde bulunmuşlardır.

Kulis

Bir Rüya Gibi Dağılacak Olan Hokkabazlar Dünyasında Yaşıyoruz

ŞahaneBirKitap

Kaan Burak Şen, yavaştan genç yazar olarak anılmanın sonuna doğru geliyor; Mutlu Kemikler üçüncü kitabı… Kafası bir hayli tuhaf. Şimdilerde bir roman yazdığı da söyleniyor, fakat öncesinde belirtmekte fayda var: Mutlu Kemikler öykü derlemesi henüz çıktı, pek başka bir kitaba benzetilecek bir havası da yok bu kitabın.

Editörden

Tıp ve edebiyat ilişkisi, tıbbın insanla olan ilişkisi gibi tarih boyunca şekil değiştirmiş, her dönem yeni yaklaşımlarla genişlemiştir. Tıbbın tarihi, insan acılarının da tarihidir aslında. Edebiyatın içinde kapladığı yer, diğer bilim dallarından hep daha büyük olmuştur tıbbın.