Sabitfikir
Künye | Yazarlar | Giriş Yap

Dosya


Dosya

Karne: Öteki Tarih, Cibalikapı Balıkçısı'ndan, Suç II




Toplam oy: 1000

Üç kitabı baskısı, kapağı ve iç sayfaları yönünden değerlendirdiğimiz Karne'nin baskı kritikleri Libris Lipum, tasarım kritikleri Bila Perve tarafından yapılmıştır.

 

 

Öteki Tarih - 1 (Abdülmecid'den İttihat Terakki'ye) , Ayşe Hür, Profil Yayıncılık


 

 

Kapak


En çok kullanılan ilk 10 klişe arasına girebileceğinden emin olduğumuz “büyüteçle bakmak” fikriyle tasarlanmış bir kapak. Büyüteçin dışındaki alanlarda resmi tarihin yıldız isimlerinin figürleri, Enver Paşa, Abdülhamit Han ve İttahat ve Terakki üyelerinin fotoğrafları.

 

 

 

 

Büyüteç altına ise bir Ermeni tehciri fotoğrafı. “Öteki” ve “egemen” üzerinden giden bir kapak kolajına sahip bu kitabın tam adı Öteki Tarih-I Abdülmecit’ten İttihat Terakki’ye. Ön kapakta kırmızı bir “2. Baskı” patlangacı da var.
Neredeyse “makale” uzunluğunda bir alıntıya sahip arka kapak, okurun raf başındaki sabrını sınamak için üretilmiş gibi. Kitabın içinde kullanılandan bile 2-3 punto daha küçük dizilerek karınca duası kıvamına getirilen bu alıntının altında  tekrarlanan kolajdaki büyüteç de ilginç bir mesaj olsa gerek. Kapakların mavi renginin aksine sırt siyah sırtta yer alan kitap ve yazar adı okunaklı ve yeterli.

 

İç sayfalar



İç sayfalar okunaklı, tırnaklı bir yazıtipi ile ve görece ferah satır aralarıyla dizilmiş. Kenar boşlukları yeterli, sayfa numaraları gereğinden fazla yer kaplamıyor. İç sayfalarda dergilerde kullanılan çerçeve tipinde ve gri zemin kullanılarak birkaç sayfaya yayılan bölümler ise sakil durmuş. Oysa bu çerçeveleri birkaç sayfanın alt yarısına yayarak sürdürmek daha iyi bir tercih sayılabilirdi. Ayrıca bölüm sonlarına konulan özet kaynakçaların metinlerle aynı büyüklüklerde dizilmesinin pek alışkın olduğumuz bir durum olmadığını söylemeliyiz. Kitabın sonunda yer alan ve iki sütundan oluşan dizin göz dolduruyor. Kapak fotoğraflarının kaynağı ya da içeriği hakkında bilgi vermemesi dışında künyesi yeterli ve ayrıntılı.

 

Baskı

 

Bazı formalarda ön arka baskı ayarsızlığı hariç son derece iyi hazırlanmış. Düzgün bir kapak baskısı var iç baskıda boya ayarı biraz dengesiz. Sırttaki bant doğru ayarlanmış. Bu sayının kitabı.

 

 

 


 




Cibalikapı Balıkçısı'ndan, Behzat Şahin, İş Bankası Kültür Yayınları

 

 

Kapak

 

Yine atraksiyon yapalım derken karmakarışık hale getirilmiş bir kapak. Kitabın tam adı Cibalikapı Balıkçısı’ndan Ot, Meze, Ara Sıcak, Balık, Salata, Ekmek, Tatlı, Likör ve Kahva Tarifleri. Ancak bir tabelaya benzetilerek yapılmak istenen ön kapakta 2001 Cibalikapı Balıkçısı’ndan yazıyor. Bu tabelanın altında yer alan tabağın üzeri de oldukça kalabalık. Balıkçının logosu, kitabın içinde verilen Rembetiko CD’si gibi öğeler kitabı ucuz bir promosyon gibi görünmesine neden oluyor. Arka kapaktaki yer alan kahverengi zeminde yer alan dişi yazılar okumayı zorlaştıraçak kadar küçük. Sırt, taşıdığı bilgiyi okura iletmek açısından güçlü ancak kitabın adının kalabalıklığı yüzünden sorunlu bir estetiğe sahip.

 

İç sayfalar

 


Giriş sayfalarındaki Başlarken yazısında ve kitabın içine yayılmış tedarikçi tanıtım sayfalarında kullanılan yazıtipi kitabın tümüne yayılan tipografik tavırdan oldukça uzak ve düz. Bu sayfalardaki iki sütunluk yazılar bloklanınca ortaya çıkan kelime aralarından oluşan su yolları rahatsız edici. Bu sayfaların hangisinde blok, hangisinde sağa dayalı yazı kullanılacağının rasgele belirlenmiş olması da önemli bir sorun olarak karşımızda duruyor.



Baskı

Yüzeyi düzgün olmayan mukavva kullanıldığında selofan mat olmalı. Yoksa mukavvanın yüzey bozuklukları görülür. Çok açılıp kapanan bir yemek kitabında kaplama malzemesi olarak standart kuşe kullanılmamalı. Kıvrım yerlerinden yıpranacaktır. Baskı kalitesi iyi değil. Tek renk siyah basılan sayfalarda bile boyada dengesizlik var.

 

 

 


 


Suç II, Ferdinand von Schirach, NTV Yayınları



 

Kapak



Orijinal edisyonun kapağının yerelleştirilmesiyle oluşturulmuş çoğu kitaptaki gibi bu  kez de tasarım aslının kötü bir kopyası. Kapak görseline değen yazar adının “v” harfi  eksilerek Ferdinand on Schirach olarak yazılması ise küçük çapta bir skandal. Arka  kapakta tekrar edilen görselin çevresi kitap hakkında söylenmiş övücü alıntılarla bezenmiş. Yazar adı en azından sırtta tam olarak yazılmış.

 

 

İç sayfalar



Derli toplu dizilen iç sayfalarda kenar boşluklarına cömert davranılmış. Büyük puntolarla dizilen okunaklı yazıtipi satır araları sıkıştırılarak okuması zor hale gelmeseymiş rahat okunan ferah sayfalar elde edilebilirmiş. Bir satırlık paragraf araları da bu gidermeye yetmiyor. Kullanılan açık krem rengi kağıt baskıyı iyi taşıyor. Künye bilgileri ayrıntılı bir biçimde verilmiş. Görece daha iyi tasarlandığını söyleyebileceğimiz tarif sayfalarında yer alan yazılar bir yemek kitabına göre oldukça küçük. Malzeme listesi ve tariflerin romanlarda kullanılabilecek küçüklükte yazılardan oluşması mutfak tezgahında yemek yaparken kullanmaya pek de uygun değil. Kitabın iç tasarımını 2 yıldız almaktan kurtaran yiyecek fotoğrafları, neredeyse tümüyle yazarın amatör emeğiyle oluşturulmuş olmasına rağmen güçlü bir estetik anlayışla ve profesyonelce çekilmiş. Ancak tedarikçilerin fotoğrafları hem kompozisyon hem de estetik açıdan oldukça özensiz. Kitabın son sayfasına konan “Rembetiko CD’si kapak düzeni” de sözü edilmeye değer ilginçliklerden. Künyesi ayrıntılı.



Baskı


Sırtın dar oluşu kapağı havalandırıyor. Mürekkep ayarında dengesizlikler; kapak sırt birleşiminde de yuvarlanma var.

 

Yorumlar

Yorum Gönder

Yeni yorum gönder

Diğer Dosya Yazıları

1977 doğumlu bir şair Eren Safi. Şimdilik yayınlanmış iki şiir kitabı var: Kamaşır ve Twitter Tepesindeki Okçular. Kamaşır toplamında yer alan Mürşidim Kocakarı ve Bir Kişi Bomba şiirleri öznel şiirler sayılabilir.

Nasreddin Hoca, Beylikler devri Anadolu’sunun en bilge karakterlerinden birisi. Ona izafe edilen fıkralar yediden yetmişe hemen herkesin neşe kaynağı, aynı zamanda tasavvufi felsefi manalar da içeren bu fıkralar hem güldüren hem de düşündürüp ders veren türden.

Kitapların dünyasına yaptığımız yolculukları düşünmeye başlayalım. Önce kitapların oluşma sürecini sanki ilk defa öğreniyormuşuz gibi hatırlamamız iyi olabilir. Zihnimizde beliren düşünceler olgunlaşınca onları harflerle kelimelere dönüştürürüz. Kelimeler sözcükler halinde ağzımızdan dökülür, uzun bir konuşma halini alır.

İran edebiyatında ve özellikle İran şiirinde, erkek egemenliğine karşı kadın rüzgârını ilk estiren şairin sinemaya giriş macerasının ilk perdesi, iki arkadaşı tarafından bir partide İran sinema dehasına önerilmesiyle başlar. Bu sabit fikirli, dik başlı ve dahi adam, hakkında pek de iyi şeyler konuşulmayan bir kadını işe alırken tereddüt eder ve bu tereddüdünden iş arkadaşına söz eder.

Fatih Balkış’ın adı okura yabancı gelmeyecektir. Fars, Yerçekimi ve Baht Dönüşü kitapları Can Yayınları tarafından basılan romancı, dört yıllık bir aradan sonra dördüncü romanını da çıkardı. Bugüne dek hep iyi işlerle karşımıza çıkan Kafka Kitap’ın, ilk Türkçe edebiyat örneklerinden biri olarak sunuldu Karaçam Ormanı’nda.

Kulis

Dünyasizlar: Post Modern Bi̇r Harut İle Marut Masali

ŞahaneBirKitap

“Aşk hata yapabilen Tanrı’sı olan bir din yaratmaktır” diyor Borges. Peki ya bu aşk hata yapabilen tanrıların doluştuğu bir topluluk yarattıysa? Öyle ki toplum bir nevi âşıklar ve âşık olunanların bir aradalığı veya onlardan fazlası olamaz mı? Sosyolojik problemler öncelikle kronolojik bir seyir ile araştırır nesnesini. Bereket versin ki aşk zikredilmez teorilerin çoğunluğunda.

Editörden

Seneler önce başka başka vesilelerle tanıdığım ve içindeki şiir söyleme gücüne hayran kaldığım Didem Madak şöyle diyor bir şiirinde:

 

Vasiyetimdir Dalgınlığınıza gelmek istiyorum Ve kaybolmak o dalgınlıkta