Sabitfikir
Künye | Yazarlar | Giriş Yap

Eleştiri

Eleştiri

Kutsalın ölümü



Toplam oy: 788
Meltem Arıkan
Akılçelen Kitaplar
Meltem Arıkan, bu devrin çocuklarına dünyayı ve onu döndüren düzeni anlatıyor.

Sizin de aklınıza bazen Tanrı'nın bir yerlerde yanlış yaptığına ya da bir şeyleri yönetemediğine dair fikirler gelmez mi? Aklımın başıma erdiği zamandan bu yana, bir şekilde sürekli didiştiğim Tanrı'nın varlığından, günahsız çocukların öldürüldüğü sabahlarda daha çok şüpheye düşüyorum. Acaba diyorum Tanrı uyuyor mu? Dünyanın sonu bizim yaşadığımız şimdiki zamanda saklıysa eğer, kıyamet sen de kop kopacaksan. Peki ya, Tanrı yarattığı şeyden memnun kalmayınca intihar etmiş olabilir mi? Kutsalın ölümü mümkün mü?

 

Meltem Arıkan'ın son romanı Erospa’da da yarattığına dönüşen ve gaddarlaşan Tanrı'nın yarattıklarının dünyayı nasıl yok edebileceğini görüyoruz. Önceki kitaplarında daha gerçekçi yazan, ama ufak tefek fantastik kurgulara da yer veren Arıkan, bu sefer tamamiyle fantastik bir kurguyla okurlarının karşısında. Erospa'da zamanın dışındaki bir anın içerisinden bu devrin çocuklarına dünyayı ve onu döndüren düzeni anlatıyor.

Aşk Tanrıçası anlamına gelen Erospa, romanın içerisindeki en güçlü kahramanlardan biri aynı zamanda. Yalnız bu romandaki güç, bir iktidar ya da zenginlik ifadesi değil; bilgi anlamına geliyor. Böylece Erospa, 21. yüzyılda en büyük gücün bilgide olduğunu vurguluyor. Öte yandan, insan ve devlet bütün bilgiye sahipmiş gibi davransa da, aslında yeryüzündeki bilginin çok azına sahip. 

 

Arıkan'ın Erospa'sında dünyanın kurucuları yer alıyor. İnsanı proglamlayan ama insanın oyununa gelmeye ve insanlaşmaya başlayan Tanrı'nın, yarattıklarıyla baş edemediği noktada dünyanın sonunun nasıl yaklaşabileceğine dair bir fikir sunuyor. İşlere el koyan ise Ana Tanrıça oluyor. Hackerlardan destek alarak kurtarabileceğine inandığı 1'lerden ve 0'lardan oluşan sistemin devam etmesi yüzde 1'den daha düşük bir ihtimal. Sıçrayarak giden hikayeyi okurken kendinizi bazen bir dizinin içerisinde gibi hissediyorsunuz. İsimler ve zaman sıçramaları aklınızı biraz karıştırsa da, kahramanlar ve mekanlar günümüz yabancı dizileriyle haşır neşir olanların okurken gözlerinin önünde canlandırabilecekleri netlikte. 

 

Birçok alanda edebi ve akademik eserler veren Meltem Arıkan yıllardır bütün yazdıklarında ifade özgürlüğünü ve kadın haklarını savunuyor, ataerkil sistemle mücade ediyor, sansüre ve çocuk istismarına karşı duruyor. 2004 yılında yayınlanan Yeter Tenimi Acıtmayın romanı, dile getirdiği ensest ilişki nedeniyle, Türk aile yapısını feminist bir anlayışla yıkmaya çalıştığı suçlamasıyla Başbakanlık Küçükleri Muzur Neşriyattan Koruma Kurulu tarafından yasaklanmış ve toplatılmıştı. Fakat kitabı için verdiği hukuk mücadelesini kazanan Arıkan aynı yıl aynı eseriyle Düşünce ve İfade Özgürlüğü Ödülü'ne layık görüldü. Meltem Arıkan'ın 2011 yılından bu yana makaleleri News Junkie Post, Index On Censorship, News Junkie Post, Archetype in Action Organization, Safe World for Women gibi internet portallarında yayınlanmaya devam ediyor. Arıkan’ın kaleme aldığı Galce-Türkçe oyun da önümüzdeki günlerde Galler'de sahnelenecek.

 

 


 

 

* Görsel: Ece Zeber

 

 

Yorumlar

Yorum Gönder

Yeni yorum gönder

Diğer Eleştiri Yazıları

Neil Gaiman’ın çağımızın hikâye anlatıcıları için bir tür süperstar olduğunu söylemek sanıyorum yanlış olmaz. En azından konu fantastik kurgu olduğunda türün pek çok gediklisi bu tanıma itiraz etmeyecektir.

Hollandalı Rönesans ressamı Pieter Bruegel; hayatı boyunca yer yer karanlık, düşündürücü ve etkileyici işleriyle öne çıkan, sanat tarihinde oldukça önemli yer edinmiş, usta diye addedilen bir isim. Çalışmaları arasında, zamanın ve mekânın ötesine geçen, günümüzde hâlâ adından söz ettiren birçok resim var ve bunlar edebiyattan sinemaya birçok eserin de esin kaynağı oldu.

 

“Velhasıl, diyeceğim o ki Tanrı’nın oğlunun ete kemiğe bürünmesindeki bereketin üstünden bin üç yüz kırk sekiz sene geçtikten sonra, İtalya’nın diğer tüm güzelliklerini gölgesinde bırakan muhteşem Floransa’ya ölümcül veba çıkageldi.”

 

Connell fakir bir genç. Üstelik annesi hoşlandığı kadının, Marianne’in evinde çalışıyor. Connell’ın Marianne’le ilişkisi, Connell’ın kendi kendine koyduğu yasaklarla sınırlandırılmış durumda; çünkü Connell,–Y kuşağının asla izlemediği– olasılıkla ailesinin evinde rastladığı, soap-opera’lardan gördüğü kahramanlardan öğrendiklerini tekrarlıyor.

“Her yerde olduğu gibi Fransa’da da bir artistin eserleri Bila kaydü şart hürmet görmesi için vefat etmiş olması lazımdır” diyor Fikret Mualla, Semiha Berksoy’a yazdığı bir mektupta.

 

Kulis

Ekrem Demirli: ''Kuşeyri, ilahi kitaba 'Sevgilinin Mektubu' gibi bakıyordu''

ŞahaneBirKitap

Amerikan psikolojisi ve varoluşçu psikoterapinin önde gelen isimlerinden Rollo May, Yaratma Cesareti adlı o pek ünlü kitabında, modern-kapitalist sarsıntı çağının bizleri bir şeyler yapmaya, üstelik yeni bir şeyler yapmaya çağırdığından bahseder.

Editörden

Deniz denildiğinde aklıma hep Küçük Kara Balık geliyor. Üstelik, Samed Behrengi’nin bu hüzünlü küçük öyküsü, yosunlarla kaplı bir kayadan göllere dökülen, oradan da nehir nehir denize açılan bir öyküdür. Elbette denizden daha fazlasını anlatır. Yine de büyük denizi özleyen küçük bir balık imgesi, insanın dünyadaki yolculuğunu anlatmada bana hep eşsiz bir metafor olarak görünmüştür.